Czas do łóżka

Czy nie odnosisz wrażenia, że Szekspir lubił uciąć sobie od czasu do czasu krótką drzemkę? Jeśli współczesne badania idą dobrym tropem, nie powinno nas to wcale dziwić. Sen, ignorowany przez naukę przez cale wieki, ostatnio budzi coraz większe zainteresowanie neurobiologów, a ponieważ zdaje się stanowić klucz zarówno do pamięci, jak i do kreatywności, ma też ogromne znaczenie, jeśli chodzi o procesy myślenia i uczenia się dzieci. Tymczasem na liście priorytetów dwudziestego pierwszego wieku sen zajmuje miejsce dość odległe. Natomiast kiedy pytałam brytyjskich nauczycieli, jakie aspekty współczesnego dzieciństwa mają, ich zdaniem, największy wpływ na kiepskie postępy w nauce, na ich listach „brak snu” plasował się dość wysoko. Moim zdaniem to nie wyłącznie brak snu wśród dzieci jest przyczyną kłopotów. To brak snu – albo przynajmniej porządnego odpoczynku – u wszystkich, u dorosłych także (w tym i u nauczycieli). W świecie, w którym pracuje się niemal przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, sen został odsunięty na boczny tor, zmęczenie stanowi zatem jeden z głównych składników toksycznej mieszanki, którą karmione są nasze dzieci.

Witaj na moim serwisie! Blog poświęcony jest tematyce edukacji i wiedzy. Znajdziesz tutaj ciekawe informacje dotyczące systemu nauczania. Zapraszam do śledzenia na bieżąco.