Siła słów

Zobaczenie ich oczami dziecka pozwala dorosłemu na nowo odkryć wszystkie drobne cuda, które umykają mu w codziennym pośpie-
chu: dźwięki, faktury, kształty przedmiotów w naszym domu, funkcjonowanie najprostszych gadżetów, zmiany pogody, rosnące w pobliżu drzewo, zmieniające się wraz z porami roku, budynki, ludzie, zwierzęta domowe w sąsiedztwie. Kiedy dzieci zaczynają dorastać, uwielbiają rozmowy o nich samych i o rodzinie, snucie wspólnych wspomnień, słuchanie opowieści o dzieciństwie rodziców, poznawanie historii rodziny. Doktor Pat Spun- gin, psycholog społeczny i założycielka magazynu on-line Ra- ising Kids, jest zdania, że tego typu rozmowy są ważnym elementem kształtowania poczucia własnej tożsamości dziecka. Kiedy rozmowa zaczyna kuleć, wspólnie spędzony czas stanowi także doskonałą okazję do śpiewania, recytowania wyliczanek, rozmaitych gier liczbowych (od liczenia schodów, samochodów i puszek z fasolką po stopniowe mnożenie trudności: „Podaj mi jakąś liczbę, teraz ją podwój” itp.). Każda zabawa może być dla rodziców okazją do modelowania zachowania dziecka i rozmowy na temat samej zabawy: w wypadku niemowląt będzie to „a kuku!” albo „pokaż, co masz w rączce”, w wypadku dzieci nieco starszych lepienie z plasteliny i odbijanie piłki. Dla przedszkolaków będą to zabawy przytulankami, przebieranki i zabawa w teatr, dla dzieci szkolnych rozmaite gry planszowe. Jeszcze raz przypomnijmy sobie słowa Davida Attenborough: „Zabawa to bardzo poważna sprawa”. Symboliczne, kreatywne gry i zabawy nie tylko rozwijają sprawność fizyczną, ale kładą także podwaliny pod przyszłe sukcesy w szkole.

Witaj na moim serwisie! Blog poświęcony jest tematyce edukacji i wiedzy. Znajdziesz tutaj ciekawe informacje dotyczące systemu nauczania. Zapraszam do śledzenia na bieżąco.